De succesvolle groei van jouw bedrijf – in 7 fases – naar een wereldklasse bedrijf hangt sterk af van het gebruiken van de juiste strategieën in jouw bedrijf. Essentieel is dat jij als ondernemer – door de 7 vaardigheden te beheersen – groeit en je bedrijf zo kan meegroeien. Grote inzet alleen is onvoldoende, niet toereikend.

Ineens wordt groei als ondernemer en bedrijf heel overzichtelijk (je weet wat je moet doen en waar je het voor doet) en wordt ondernemen nog leuker. Je weet:

  • waar je het voor doet (persoonlijke doelstelling)
  • in welke (groei)fase je bedrijf verkeert (7 fases)
  • welke 7 essentiële vaardigheden je als ondernemer wel/(nog)niet bezit
  • welke 7 essentiële strategieën in jouw bedrijf wel/(nog) niet benut

In deze blog worden de 7 essentiële strategieën besproken die jouw bedrijf kan benutten om tot een wereldklasse bedrijf te geraken.

14 succesfactoren voor jou en jouw bedrijf

In de Business stimulans methodiek worden maar liefst 7 essentiële vaardigheden aan de ondernemer en 7 essentiële strategieën voor het bedrijf aangereikt om zo van een gewoon naar buitengewoon bedrijf te geraken.

Een buitengewoon of wereldklasse bedrijf heeft de zogenaamde LDWI-factor en wordt van buiten het bedrijf gezien als de beste:

  • Leverancier/Dienstverlener
  • Werkgever
  • Investeringsmogelijkheid

 

Een wereldklasse bedrijf levert uitstekend rendement en is eenvoudig te verkopen voor een prima verkoopprijs.

De kracht van de Business Stimulans methodiek schuilt niet alleen in het aanreiken van voornoemde 14 succesfactoren (ofwel sleutels tot succes) voor ondernemer en bedrijf, maar schuilt vooral in de praktische implementatie van de nog effectief ontbrekende succesfactoren.

Weten is één. Succesvol toepassen en het scheppen van het succesvolle en groeiende wereldklasse bedrijf is twee. En juist op dat laatste focust Business Stimulans en word jij samen met jouw bedrijf via executive en business coaching stap voor stap, op een overzichtelijke manier naar een wereldklasse bedrijf geloodst.

 

Succesvol zijn of mislukken

De Cijfers

– 40% van de starters verdwijnt na 1 jaar

– 80% na 5 jaar

– van de 20% die overleeft, verdwijnt 80% in jaar 6-10

Wil je dat jouw bedrijf overleeft?

Wil je van jouw bedrijf een succesvol wereldklasse bedrijf maken?

 

7 essentiële strategieën

Je hebt als ondernemer strategisch nagedacht over de toekomst van jouw bedrijf. Je bent vrijwel niet meer bezig met gewone dagelijkse werkzaamheden (beslommeringen) en je blust niet meer alle opkomende brandjes. Je neemt geen genoegen meer met gewoon de dag doorkomen of meegesleept worden door de waan van de dag. Je bent gestopt met het verkeerde werk te doen.

Je gaat stap voor stap richting je wereldklasse bedrijf en richt om die reden vanaf nu je aandacht vol op de volgende 7 essentiële strategieën voor verbetering van je bedrijf;

  1. je persoonlijke ondernemersdoelstelling en je ondernemingsdoelstelling (= basis)
  2. je organisatorische strategie
  3. je managementstrategie
  4. je team-/personeelsstrategie
  5. je marketingstrategie
  6. je systeemstrategie
  7. je verhandelbaar maken en verkoopstrategie

 

Je persoonlijke ondernemersdoelstelling en je ondernemingsdoelstelling (= basis)

Het strategisch belang van je persoonlijke ondernemersdoelstelling en je ondernemingsdoelstelling kwam eerder in de tweede blog van deze reeks al uitvoerig aan de orde. Het weerspiegelt de reden waarom je onderneemt en maakt duidelijk hoe je bijbehorende onderneming eruit moet (gaan) zien.

 

Je organisatorische strategie

Als leider stel je – in het kader van strategisch werken AAN je bedrijf – aan de hand van je ondernemingsdoelstelling een organisatieschema op met de medewerkers en hun taken. Je structureert zo de manier waarop je bedrijf moet werken.

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor zijn vastgestelde taken en het kader ligt vast in een handboek. Hierbij stel je ook de resultaten vast die moeten worden behaald door iedere medewerker in jouw bedrijf. De resultaten worden gemeten en geëvalueerd aan de hand van gestelde normen.

In het algemeen heeft de in dat organisatieschema weergegeven organisatorische ontwikkeling een grote invloed op de ontwikkeling (verbetering) van je bedrijf richting het wereldklasse bedrijf.

 

Je managementstrategie

Als leider creëer je – in het kader van je bedrijfsontwikkeling – een managementsysteem dat je managementstrategie zal worden. Hoog opgeleide managers heb je niet nodig. De managers gaan het managementsysteem gebruiken. Dat automatische systeem laat je – binnen het bedrijf dat werkt – uitvoeren wat jouw klant wil beleven. Het systeem weet na enig onderzoek en door goed te luisteren wat de klant wil en voert dat mede aan de hand van checklists uit.

 

Je team-/personeelstrategie

Je team-/personeelstrategie is de manier waarop je jouw visie, je ondernemers- en ondernemingsdoelstelling en je organisatorische strategie aan je ‘dream team’ overbrengt. Jij geeft zelf het goede voorbeeld aan je team. Je zorgt ervoor dat je medewerkers het idee achter hun taak begrijpen. Je klant heeft altijd gelijk. Je medewerker werkt ernaartoe om zo goed mogelijk te zijn in het werk waar hij verantwoordelijk voor is. Bied je medewerkers een heldere structuur en een positieve werkomgeving. Zoek naar mensen die meer willen dan een baan (van 9 tot 5) en willen groeien.

 

Je marketingstrategie

Je marketingstrategie is enkel en alleen gericht op je klant. Wat wil jouw (potentiële) klant? Dat is wellicht iets anders dan dat jij denkt dat je klant wil.

In ons gedachtengoed geldt als kernstrategie dat je jouw klant datgene geeft waar hij onderbewust behoefte aan heeft. Weet wie je klant is en bepaal waarom hij koopt. Vraag je klant wat hij wil en speel daar op in. Creëer het bedrijf dat je klant wil dat je als bedrijf bent. Je klant zal dan zakendoen met jouw bedrijf.

 

Je systeemstrategie

Succes schuilt in het systeem. Het doel van je systeem is dat jij je kunt vrijmaken voor de dingen die je wilt doen.

Je bedrijf is 1 volledig geïntegreerd systeem waarvan de onderdelen (systemen voor het tot stand brengen van onder andere management, personeel, marketing, verkoop, communicatie, informatie) op elkaar inwerken. Begrijp dat!

Je bedrijf is 1 geheel. Alles in je bedrijf beïnvloedt al het andere in je bedrijf. Je 7 strategieën zijn allemaal volkomen onderling afhankelijk van elkaar. Ze werken op elkaar in.

Een systeem bestaat uit een structuur (wat je doet) en substantie (hoe je het doet). Een systeem leidt tot een beter (voorspelbaar) resultaat dan een losse aanpak.

Voor succes focus je het best (met de hulp van een expert op dit gebied) op het implementeren van een systeem dat werkt in jouw bedrijf.

 

Je verkoopstrategie

Je verkoopstrategie richt zich op het ultieme doel om je (wereld)bedrijf (ooit) te kunnen verkopen aan de beste koper die zich aanbiedt. In ons gedachtengoed heb je altijd op ieder moment de vrije keuze tussen je wereldbedrijf verkopen of het zelf nog een tijd voortzetten om zelf van de uitstekende rendementen te blijven genieten.

 

Deze strategie wordt uitvoerig besproken in de volgende blog.

Een verdere verdieping van iedere strategie (met onder meer kernstappen) volgt op een later moment in deze reeks van blogs.

 

Doe de zelf check

Check:

  • Waar staat jouw bedrijf op dit moment?
  • In welke groeifase zit je bedrijf?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf werkt, maar zonder jou (als uitvoerder en als manager)?
  • Welke vaardigheden en strategieën kunnen jouw bedrijf verbeteren en er een wereldklasse bedrijf van maken?

 

Hulp nodig?

Neem contact op met Business Stimulans via onze Business Alarmlijn: 085 301 2352

Onze eerste hulp per telefoon of mail (info@businessstimulans.nl) word jou kosteloos aangeboden.

Directe persoonlijke hulp of voor een professionele check: 1,5 uur persoonlijk overleg op ons of op uw kantoor wordt je – t/m 31 januari 2017 – eveneens absoluut zonder kosten voor jou aangeboden (met code: BS4ME16).

Wij zijn benieuwd hoe deze strategieën je gaan helpen. Deel je mening en ervaringen hieronder.