In de eerdere Blogs is ingegaan hoe je jouw persoonlijk doel helder voor ogen kunt krijgen en hoe je dat doel tijdig kunt vervullen. Je moet stoppen met werken IN je bedrijf en moet starten met het – strategisch – werken AAN je bedrijf. Met de juiste aanpak kun je een gewoon bedrijf tot een wereldklasse bedrijf omvormen en dat zal een grote bijdrage leveren aan het bereiken van de door jou gewenste financiële vrijheid en invulling van de door jou in de toekomst gewenste life style.
Wat kenmerkt een wereldklasse bedrijf?
In onze optiek is een wereldklasse bedrijf een bedrijf dat werkt en in het kort – wordt gekenmerkt door de LDWI-factor. Een wereldklasse bedrijf wordt van buiten het bedrijf gezien als de beste:
- Leverancier/Dienstverlener
- Werkgever
- Investeringsmogelijkheid
Een wereldklasse bedrijf geeft zijn klant wat hij wil, wat hij nodig heeft of wat hij verwacht en overtreft deze verwachting. Het bedrijf geeft zijn klant een consistente waarde; iedere dag dezelfde waarde en dat geheel losstaand van wel of geen inbreng van de ondernemer zelf.
Een wereldklasse bedrijf zorgt uitstekend voor zijn medewerkers en dat maakt dat deze medewerkers met plezier bij het bedrijf werken en uitstekend voor de klanten en leveranciers van het bedrijf zorgen.
Een wereldklasse bedrijf heeft onder andere:
- een uitstekend product of dienst met een zeer hoge klantbeleving
- een goed beeld van zijn (potentiële) klant en een goede verbinding met die klant
- een visie die bij alle medewerkers bekend is, in het hele bedrijf wordt uitgedragen en daadwerkelijk op 1 lijn is gebracht met de dagelijkse activiteiten van het bedrijf
- een effectieve structuur en een leerzame educatieve omgeving waarin de getrainde medewerkers met plezier presteren, waar energie wordt losgemaakt en waarbij zij kunnen groeien en excelleren (binnen het systeem)
- een consistent en efficiënt systeem dat los van de ondernemer zelf werkt, in handboeken is vastgelegd en vaste standaarden omvat
- een consistente en voortdurende stroom cash flow
Een koper is bereid in een wereldklasse bedrijf met een voorspelbare uitkomst te investeren. Het bedrijf is verkoopbaar, maar het hoeft natuurlijk helemaal (nog) niet verkocht te worden. Het fraaie jaarlijkse rendement kan je immers ook richting je persoonlijke doel brengen.
Focus op aandacht
Je hebt als ondernemer de keuze waar jij je aandacht op richt. Focus op aandacht. Verdeel je aandacht over minder dingen en geef aandacht aan de juiste aanpak. Krijg helder wat de juiste aanpak voor jou is om een wereldklasse bedrijf van jouw bedrijf te maken. Een stuk maatwerk waarbij de hulp van een ervaren executive/business coach geen luxe, maar zonder twijfel gewoon een ‘must’ is.
7 fases
Natuurlijk leiden er vele wegen naar Rome en naar een wereldklasse bedrijf.
In ons gedachtegoed gaat een bedrijf door 7 (levens)fases richting wereldklasse; van de start van het bedrijf tot aan de verkoop ervan. In iedere fase zet je als ondernemer pragmatische stappen richting de volgende fase. Je hebt de vrije keuze om echt naar de volgende fase te gaan of in de fase waarin je bedrijf thans zit te blijven en je bedrijf in deze fase verder te optimaliseren.
7 vaardigheden van de ondernemer
Voor het creëren van een wereldklasse bedrijf dient een ondernemer zelf 7 essentiële vaardigheden te beheersen. Wil je als ondernemer naar het bedrijf dat werkt, dan is er dus werk aan de winkel. Je zult aan jezelf en je leiderschap moeten gaan werken én tegelijk je medewerkers in de juiste richting moeten leiden. Focus!
7 strategieën van de ondernemer
In de 7 fases richting wereldklasse ga je als ondernemer met je 7 vaardigheden met 7 strategieën in je bedrijf aan de slag. Sterke verbetering van jezelf en van je onderneming maken dat je jezelf en je bedrijf naar een hoger level beweegt. Ultiem naar buitengewoon, naar een wereldklasse bedrijf.
De 7 fases, 7 vaardigheden en 7 strategieën worden in volgende leerzame blogs diepgaander besproken.
Geef een reactie