[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_opacity=”0.5″ border_style=”solid” padding_top=”20px” padding_bottom=”20px”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]

Een leider kent de markt en positioneert zijn bedrijf

“Marketing is a contest for people’s attention.”
— Seth Godin

 

 

 

2e VAARDIGHEID: POSITIONERING (PURE MARKETING)

De tweede vaardigheid voor de ondernemer die zijn bedrijf naar een bedrijf dat gesystematiseerd werkt wil brengen is POSITIONERING (MARKETING IN PURE ZIN).

Positionering gaat over een merk of een franchise bouwen.

Een sterk leider:

  • – bouwt een merk of een franchise op in zijn bedrijf
  • – creëert een sterke verbinding tussen zijn bedrijf en iedere, individuele klant
  • – bepaalt zorgvuldig hoe er naar zijn bedrijf wordt gekeken in vergelijking met de concurrentie
  • – creëert een cultuur die de ideale klanten aantrekt

 

Actie

Om de kansen van je bedrijf op succes te vergroten en je bedrijf van de concurrentie te onderscheiden, moet:

  • – aan de hand van een praktisch proces identificatie plaatsvinden van de meest winstgevende en meest waarschijnlijke klanten
  • – positionering en differentiëren van je bedrijf plaatsvinden, een positioneringsstrategie worden geschreven en een positioneringsverklaring worden ontwikkeld

 

Doelgroep identificeren

Wie is jouw belangrijkste klant?
Wie heeft het meeste baat bij jouw product of dienst?
Wie is de meest winstgevende en meest waarschijnlijke klant die jouw product of dienst koopt?

  • – is het een man of vrouw?
  • – hoe oud is hij of zij?
  • – wat is zijn of haar opleiding, beroep?
  • – heeft hij of zij een gezin?

Et cetera. Maar ook:

  • – wat is zijn of haar levensstijl?
  • – houdt hij of zij van formeel of informeel?
  • – wat is zijn of haar persoonlijke/zakelijke doel/uitdaging?

Et cetera.

 

Focus je op de klant die je zo identificeert.

Begrijp dat de klant dé reden van jouw bedrijf is. Breng als leider deze wijsheid over op jouw managers en medewerkers.

Begrijp ook het klantgedrag. Waardoor laat jouw meest winstgevende en meest waarschijnlijke klant zich beïnvloeden? Wat drijft je klant bij zijn koopbeslissing? Dit klantgedrag geeft je heel veel inzichten, die je kunt vertalen naar de bedrijfsvoering in je bedrijf.

Je weet nu hoe je jouw ideale klant pleziert, welke voordelen je hem biedt en welke pijn je bij hem wegneemt.

De kernvraag die je aan je ideale klant stelt:

  • ‘Welk probleem wil je opgelost hebben?’
  • ‘Welke behoefte wil je ingevuld zien?’
  • ‘Welke bezwaren wil je weggenomen hebben?’

Vul dit dus niet zelf in (= een valkuil), maar vraag het aan je klant. Alleen dan ontvang je het enige echte, zeer waardevolle antwoord.

 

Onderscheiden van de concurrentie

Hoe goed sluiten de commerciële uitingen van jouw bedrijf aan bij de verwachtingen van de klanten uit jouw doelgroep?

Als leider heb je jouw visie duidelijk geformuleerd. Je medewerkers zijn op de hoogte van deze visie en handelen ernaar. Nu de klanten nog.

 

Je merk moet ervoor gaan zorgen dat je doelgroep op de manier over je bedrijf gaat denken en spreken zoals jij die voor ogen hebt. Dit houdt in dat elke vorm van communicatie en contact met je doelgroep in het bijzonder, consequent en consistent, en in overeenstemming met de visie is.

Het spreekwoord ‘vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard’ geldt hier zeer.

 

Met je merk:

  • – bouw je zorgvuldig aan je reputatie en aan het vertrouwen bij je doelgroep; dat is een langzaam en constant proces
  • – maak jij aan je doelgroep/klanten duidelijk hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van de andere aanbieders

 

Welke andere aanbieders?
Precies. Je merk laat zien hoe je anders bent en daarmee uniek. Zo wil je ook dat er over jou en jouw bedrijf wordt gesproken.

 

Focus

Focus je op je meest ideale klant nadat je hem of haar op praktische wijze hebt geïdentificeerd.

Stel hem of haar de vraag ‘welk probleem hij of zij opgelost wil hebben.’

Bekijk dit vanuit de ogen van deze ideale klant en niet vanuit je eigen ogen.

Scherp de kennis over je ideale klant voortdurend aan en ga deze klant steeds beter begrijpen en in beeld krijgen.

Creëer vervolgens aan de hand van de opgedane kennis het merk met de producten of de diensten die deze ideale klant wil ontvangen.

 

 

DE GROEI VAN JE BEDRIJF HANGT STERK SAMEN MET DE GROEI VAN JOUZELF ALS ONDERNEMER-LEIDER’

 

Deel deze blog vrij met andere ondernemers die je het bereiken van hun persoonlijk doel gunt.

 

Op welke manier positioneer jij je bedrijf bij je ideale klant? Hoe wil je dat ze over je bedrijf spreken?

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]