De groei van jouw bedrijf hangt sterk samen met de groei van jouzelf als ondernemer (leider). Binnen onze systematiek betekent dit dat je als ondernemer aan jezelf moet werken. Om ondernemer van een wereldklasse bedrijf te kunnen worden, moet jij – in de 7 groeifases – met jouw bedrijf meegroeien. Het beheersen van 7 vaardigheden is daarbij in ons gedachtegoed essentieel.

7 vaardigheden voor de ondernemer

Welke 7 vaardigheden zijn essentieel voor de ondernemer die zijn bedrijf naar een wereldklasse bedrijf wil loodsen?

  1. Leiderschap
  2. Marketing
  3. Financieel
  4. Management
  5. Klantvreugde
  6. Lead conversie
  7. Lead genereren

 

1. Leiderschap

LeiderschapWat wordt met leiderschap bedoeld?

  • een ondernemer moet een leider zijn (naast technisch uitvoerder en manager)
  • de leider:
    – heeft een visie, verbindt die met de dagelijkse activiteiten en zet die visie om in realiteit door het ontwikkelen van een business (stimulans) plan dat werkt
    – meet, want meten is weten
    – leidt zijn medewerkers in de juiste richting en geeft ze de ruimte om te kunnen excelleren
    – creëert zo het pad naar het bedrijf dat werkt

Een verdere verdieping van iedere vaardigheid (met onder meer kernstappen) volgt op een later moment in deze reeks van blogs.

 

2. Marketing

Hoe ziet marketing in ons gedachtegoed eruit?

De leider:

  • creëert een sterke verbinding tussen zijn bedrijf en iedere klant
  • identificeert de meest winstgevende en meest waarschijnlijke klanten; richt zich op de ideale klanten en trekt hen aan
  • onderscheidt en positioneert zijn bedrijf

Een ondernemer groeit sneller naar een vaardige leider met de ondersteuning van een ervaren ondernemerscoach. Succesvol ondernemen doe je niet alleen, maar altijd met een professioneel team om je heen. Dat team om je heen is een kenmerk van sterkte.

 

3. Financieel

Wat verstaan we nu precies onder financieel?

De leider-eigenaar heeft 2 financiële doelen:

  • optimaliseert de geldstromen richting hemzelf; onder andere door de winstgevendheid te verhogen
  • maximaliseert de waarde van zijn bedrijf; onder andere door de cash flow stroom te optimaliseren en te versterken

Hierbij is het steeds een balanceeract om:

  • de beste aanbieder/leverancier voor zijn klanten te zijn;
  • de werkgever voor zijn medewerkers te zijn;
  • de beste investeringsmogelijkheid voor de aanbieders van financiële middelen te zijn.

 

4. Management

Wat bedoelen we met management?

Een wereldklasse bedrijf wordt aangestuurd door een management (team)

De leider:

  • bouwt een structuur (team) dat de visie kent en draagt
  • houdt dat team volledig betrokken en geeft ruimte aan de medewerkers om hun vaardigheden te gebruiken (om naar een hoger niveau te kunnen gaan)
  • zorgt voor educatie
  • ontwikkelt het meten van de resultaten
  • systematiseert (maakt voor iedereen helder wat er en hoe het gedaan moet worden)
  • ontwikkelt operationele (uitvoerende) handboeken van de organisatie en bespreekt deze met zijn team
  • ontwikkelt ondersteunende tools

 

5. Klantvreugde

Wat wordt bedoeld met klantvreugde?

Een wereldklasse bedrijf:

  • is bekwaam om tevreden klanten voort te brengen
  • bouwt een voortdurende verbinding (relatie) met zijn klanten

De leider:

  • houdt klanttevredenheidsonderzoeken
  • ontwikkelt systemen om de vreugde en de tevredenheid van zijn klanten te versterken en verbetert die systemen
  • zoekt altijd naar manieren om zijn klanten vreugde en meer waarde te bieden
  • geeft zijn klant wat de klant wil, nodig heeft en/of verwacht

 

6. Lead conversie

Wat houdt lead conversie in?

Dat ieder mogelijk contact met bestaande of potentiële klanten wordt omgezet in omzet (verkoop!)

De leider:

  • creëert een hoge prestatiecultuur die er voor zorgt dat potentiële klanten alle mogelijke kansen worden geboden om ja te zeggen tegen het doen van zaken met zijn bedrijf
  • het beste uit bestaande klanten wordt gehaald
  • heeft echte interesse in een klant
  • begrijpt welke behoefte zijn klant heeft
  • gaat voor win-win
  • biedt zijn product/dienst open en eerlijk aan
  • gaat voor het bouwen van een verbinding met een klant

 

7. Lead genereren

Wat is lead genereren?

Voortdurend en ononderbroken in contact zijn met je doelgroep (targetmarkt) om bewustzijn en zichtbaarheid te genereren

Hoe pak je lead genereren aan?

  • lead genereren wordt met structuur en in een systeem gedaan
  • je focust op het aantrekken van klanten die jouw product/dienst het eerst nodig hebben
  • je beïnvloedt je doelgroep
  • je zorgt ervoor dat je klant – op enig moment – gaat reageren op wat je aanbiedt

 

De unieke, beproefde en succesvolle methodiek van Business Stimulans stimuleert een MKB-bedrijf richting meer winst, hogere waarde en betere verkoop.

Zie jij de geweldige uitdaging om zelf te groeien en daarmee de groei van jouw bedrijf richting een wereldklasse bedrijf sterk te bevorderen?

Op dit vlak liggen geweldige kansen die enkel gegrepen moeten worden.

Het verschil tussen succesvol zijn en niet voldoende succesvol zijn ligt in 1 simpel woord: ACTIE. Kom nu in actie en ga op weg naar het creëren van jouw wereldklasse bedrijf. Download het E-book met daarin nog meer handreikingen om de eerste stappen te zetten.

Deel deze blog vrij met andere ondernemers die je het bereiken van hun persoonlijk doel gunt.

Vraag:

Wat heb jij nodig om van je bedrijf een Wereldklasse bedrijf te maken?