Ken jij het geheim van Team Sky?

TEAM SKY is een zeer succesvol Brits wielerteam. Wist jij 7 jaar geleden dat Britse wielrenners op de weg reden? Had jij ooit verwacht dat een Brits wielerteam het succesvolste wielerteam ter wereld zou worden?
Wat is de reden van dit grote succes en wat kun jij hiervan leren?
TEAM SKY werd in 2009 opgericht. Het in 2010 gestelde doel was om binnen 5 jaar na oprichting met een Britse wielrenner de Tour de France te winnen. Ze wonnen de Tour de France met een Brit van 2012-2017 met uitzondering van 2014. Het gestelde doel werd binnen 3 jaar en verder ruimschoots bereikt. Het team boekte nog heel veel andere overwinningen en behaalde zeer veel ereplaatsen.
Teamleider is Sir Dave Brailsford, een heuse prestatiecoach die zich omringt met diverse experts waaronder oud-wielrenners, race coaches, sportwetenschappers en mentale coaches.

Wat deed Brailsford nu precies met zijn team?

  • Waar komt het grote succes vandaan?
  • Is dit succes toevallig of bewust ontstaan?

Zijn benadering was (en is) zeer eenvoudig:

Hij gelooft in het principe van ‘Samenvoegen van marginale voordelen‘ (dé filosofie van TEAM SKY en een specifieke vorm van sport coaching)

VERBETERING VAN ELK KLEIN DING

Kort en goed gaat het om:

  1. Verbeteren van 1% van alles wat je doet in relatie tot wielrennen en een invloed heeft op het presteren en daarmee op het resultaat.
  2. En als je vervolgens al die kleine winsten (voordelen) samenvoegt, dat je dan tot een opmerkelijke, cumulatieve verbetering (van het geheel) komt.

Er werd gestart met enige voor de hand liggende gebieden met 1% te verbeteren:

  • Coaching model
  • Trainingsprogramma (de kwaliteit van de training)
  • Fysiologie
  • Herstel
  • Voeding
    • Eten
    • Drinken
  • Uitrusting
    • Fiets
      • Gewicht van de wielrenbanden
      • Anti-lek wielrenbanden
      • Ergonomie van de wielrenfiets (driehoek zadel, pedalen, stuur)
    • Kleding
  • Psychologie (mentaal)
    • Verhoging van de motivatie (de katalysator van de fysieke conditie en technische vaardigheden)
    • Doelen stellen
    • Verhoogd zelfvertrouwen door het geloof in de professionele, marginale voordelen omgeving/cultuur
    • Mentale training
      • Trainen van je brein (de verstopte motor)
      • Piek presteren op het gewenste moment
      • Concentratievermogen (focus)
      • Leren focussen op de ademhaling
  • Strategie
  • Sociaal
    • Communicatie
      • Briefing (laatste instructies) in heldere militaire taal (verbetering van de communicatie in het team over de rolverdeling, et cetera)
  • Vervoer (onder andere de teambus)

Steeds een stap extra

Men gaat heel ver, neemt alleen genoegen met het allerbeste en men gebruikt/zet onder andere in:

  • Het matras, hypoallergene dekbed en kussen dat wordt meegenomen om een wielrenner beter te laten slapen en neusproblemen te voorkomen
  • Het zelf schoonmaken van hotelkamers
  • Het kussen heeft een ingebouwde iPod box waardoor de wielrenner muziek kan luisteren en zijn kamergenoot niet wordt gestoord.
  • Eigen campers voor rusten en beter slapen
  • IJsbaden met verlaagde temperatuur van het badwater voor een beter herstel van het lichaam en beter slapen met een verlaagde lichaamstemperatuur (herstellen, beter slapen, minder zweten)
  • NormaTec ruimtelaarzen voor verbetering van de bloedsomloop en het herstel van het lichaam
    Zelfgemaakt ijswater
  • IJs in kommen en sjaals om de wielrenners na een etappe direct af te koelen
  • Drank in de bidons is op maat en past bij de wijze van zweten van een wielrenner
  • Castelli tijdritpakken met revolutionaire ‘bubbles’
  • Anders op de fiets zitten (aero dynamica)
  • De juiste hoeveelheden eten
  • Goede hygiène; vaker handen wassen en de manier van handen wassen verbeteren om ziektes bij het individu en het team te voorkomen
  • De juiste trainingstijden (tijd besparing, niet overtrainen)

MINDSET VAN VOORTDURENDE VERBETERING VAN DE KLEINSTE DETAILS

Belangrijk is dat men bezig is met het zoeken naar wegen, manieren, dingen om de prestaties te verbeteren. Men is compromisloos. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Men probeert uit wat werkt en niet werkt. Men leert en past met verbetering aan. Voortdurend.

Men denkt na over wat men nog niet weet en wat men wel weet en dat kan inzetten. Niet alles leidt tot prestatieverbetering. Weten wat niet werkt is ook waardevol. Het leidt je verder naar wegen, manieren, dingen die wel werken

“Whatever we’re doing, however good, we can get better”

— Sir Dave Brailsford

GA ZOEKEN NAAR VERBETERING VAN ALLE KLEINE DETAILS

Anti-doping beleid

  • Team SKY hanteert een open deuren beleid als nieuwe norm, waaronder een open deur van de teamarts om iedere doping beschuldiging of verdenking te voorkomen.
  • Iedereen mag te allen tijde komen kijken wat ze doen, waar ze mee bezig zijn.

Samenvattend:

  • Prestatie boven alles. Geen compromis.
  • Brailsford verbeterde met zijn team ieder klein ding met 1%, voegde al deze winsten samen.
  • Dit alles met als doel om het presteren van een wielrenner te verbeteren en daarmee het gestelde hoofddoel te bereiken.

Conclusie:

  • Het voortdurend doorvoeren van zeer veel kleine verbeteringen kan het verschil brengen tussen winnen en verliezen; tussen een doel wel of niet bereiken.
  • Het succes kwam niet toevallig aanwaaien maar is een gevolg van zeer bewuste keuzes.

‘VOOR BEWUST SUCCES’

  • BUSINESS STIMULANS heeft deze werkwijze ingebakken in haar BUSINESS STIMULANS ONTWIKKELINGSPROGRAMMA; een waar prestatieverbeteringsprogramma van het fijnste.
  • HET ALLERMOOISTE: deze filosofie heeft zich inmiddels – zoals je weet – bij TEAM SKY, maar evenzogoed bij Toyota en ook bij vele MKB-bedrijven bewezen.

DAT BETEKENT VOOR JOU:

STA ZELF NU HEEL EVEN STIL BIJ:
WAT VOORTDURENDE VERBETERING VAN ALLE KLEINE DINGEN IN JOUW BEDRIJF ZOU KUNNEN OPLEVEREN VOOR JOUW BEDRIJF EN DAARMEE VOOR JOUZELF