[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” hover_type=”none” link=”” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]

Hoe klinkt het in jouw oren als je jouw bedrijf van waar het nu staat in fases naar wereldklasse zou kunnen leiden?; dat je jouw bedrijf op een overzichtelijke manier, stapsgewijs kunt laten groeien tot een buitengewoon bedrijf dat werkt.

In ons gedachtegoed gaat een bedrijf – zoals gezegd – door 7 (levens)fases richting wereldklasse; van de start van het bedrijf tot aan de verkoop ervan. In iedere fase zet je als ondernemer pragmatische stappen richting de volgende fase. Je hebt de vrije keuze om echt naar de volgende fase te gaan of in de fase waarin je thans zit te blijven en in die fase je bedrijf verder te optimaliseren.

 

7 groeifases

De eerste vraag die opduikt is: ‘in welke (levens)fase bevindt jouw bedrijf zich op dit moment?

Om die vraag te kunnen beantwoorden zul je een helder beeld moeten hebben van de 7 fases.

De tweede aansluitende vraag is naar welke fase jij jouw bedrijf – stap voor stap – wilt loodsen? Daarbij geldt – zoals eerder aangehaald dat

jij AAN je bedrijf zult moeten gaan werken in plaats van IN je bedrijf
jij aan jezelf zult moeten gaan werken en 7 vaardigheden zult moeten gaan beheersen
jij met jouw leiderschap en je 7 vaardigheden beheersend aan de hand van 7 strategieën je bedrijf zult gaan verbeteren
 

De 7 fases zijn in het kort:

  1. de strategische fase [focus op VISIE]; de startfase waarin je droom is geboren en die droom in een business plan is neergeschreven
  2. de specialisten fase [focus op PRODUCT/DIENST]; de fase waarin jij je eerste verkoop van je product of dienst doet; je hebt nu een baan en een klant; je optimaliseert door de kwaliteit van je product of dienst naar de hoogste kwaliteit te brengen, een merk te bouwen en expert in jouw vakgebied te worden
  3. de creatie fase [focus op STRUCTUUR]; de zandbakfase waarin de eerste medewerker wordt aangetrokken en je – in de zandbak – samen met deze medewerker zult moeten werken; je optimaliseert door een organisatie en een team (structuur) om je heen te bouwen, te leren om taken te delegeren en medewerkers te vertrouwen en te trainen; je hebt nu een praktijk opgebouwd
  4. de systeem fase [focus op SYSTEMEN]; in deze fase wordt de échte business (jouw bedrijf) geboren; je optimaliseert door systemen te creëren met je team; je medewerkers voeren taken en processen zelfstandig uit; er wordt efficiënt gewerkt zonder jou; je optimaliseert nog verder door de systemen en je team (structuur) voortdurend te verbeteren
  5. de franchise fase [focus op VERBETEREN VAN SYSTEMEN EN UITBREIDEN]; in deze fase werken je systemen IN je bedrijf en werk je als leider AAN je bedrijf; de systemen draaien je bedrijf en jij houdt de systemen slechts in het oog; je klant weet precies wat hij bij jouw bedrijf krijgt; je klant vindt juist dat prettig en komt om die reden vaker bij je terug om dat wat je hem biedt steeds weer opnieuw te beleven; je kunt in deze fase gaan starten met het nadenken over uitbreiden van je wereldklasse bedrijf
  6. de verhandelbare fase [focus op VERBETERDE VERHANDELBAARHEID]; je bedrijf is investeerdervriendelijk en zo goed als klaar voor opvolging of verkoop aan een derde; in deze fase smuk je jouw bedrijf – met het oog op die aanstaande opvolging of verkoop van je bedrijf – nog wat op
  7. de verkoop fase [focus op VERKOOP]; de fase waar je na  een reis van bijvoorbeeld 3-5 jaar na de start van jouw business bent aangekomen en waarin je bedrijf door zijn uitstekende organisatie, structuur, systemen en geld genereren een interessante investeringsmogelijkheid voor derden is geworden; je bedrijf is een cash producerende bezitting waar een opvolger of koper in geïnteresseerd is; je kunt je bedrijf aan een derde overdoen, maar je kunt het ook behouden en zelf genieten van je wereldklasse bedrijf en de uitstekende stroom van cash flow die het genereert

 

4 vragen

De eerste vraag kun je nu zelf beantwoorden: ‘in welke (levens)fase bevindt jouw bedrijf zich op dit moment?

De meeste bedrijven zitten in fase 2 of 3 en geraken nooit in fase 4. Dat betekent niet dat een bedrijf in fase 2 of 3 niet succesvol zou kunnen zijn.

De tweede vraag kan zijn: ‘wil je met je bedrijf groeien naar een hogere fase dan de fase waarin je bedrijf zich nu bevindt?’ De derde: ‘of ben je gelukkig en tevreden met hoe het nu in je bedrijf loopt en wil je blijven doen wat je bedrijf nu doet?’

De vierde: ‘of wil je wellicht links en rechts in de fase waarin je zit nog optimaliseren?’

 

Wat wil jij met jouw bedrijf?

Sta even stil bij voornoemde 4 vragen en bekijk wat jij nu precies met jouw bedrijf wilt. Met in het achterhoofd jouw persoonlijk doel!

 

Krachtig focussen

Als jij jouw bedrijf naar een hogere fase wilt leiden, dan kun je binnen dit 7 fasenmodel eenvoudig en overzichtelijk per fase krachtig focussen op steeds 1 onderdeel [focus op …; zie hierboven] en op deze wijze groeien met je bedrijf.

Maar ook kun je wensen om je bedrijf – om moverende redenen – binnen dezelfde fase te houden en puur en alleen te focussen op dat ene onderdeel behorend bij die fase en dat onderdeel dan binnen die fase optimaliseren.

Wereldklasse bedrijf

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]